onsdag 5 mars 2014

Ändes ån


Å-rummet i Uppsala hör till min favoritpromenad!
Veckan inleddes med stråket Ändes ån, som börjar vid S:t Olofsbron (där Skolgatan korsar ån) och leder längs ån ut till Librobäck, över ån och tillbaka på andra sidan. En trevlig sväng på 5 km, en blå bro-symbol visar vägen.
 
Vi skulle räkna broar!!! Påminner om när jag satt på mjölkpallen vid Gävlevägen, som barn, och skrev upp bilnummer!
Hoppsan får se upp så jag inte får en diagnos!

Vi har ju fått ett antal nya broar på det stråket. Den första nya är inte så ny längre

Fyrisspången är en gång- och cykelbro över Fyrisån i Uppsala. Bron installerades 1981 och är byggd i trä som en liten bågbro. Från början hette bron Heimdalspången men har sedan döpts om till Fyrisspången.

Det  var inte vinter idag på Fyrisspången
Under 1970- och 1980-talen hade Fyrisskolan lokaler i den nedlagda före detta Hästens Skofabrik. Byggnaden låg nära Fyrisskiolans vanliga lokaler men på andra sidan Fyrisån. Däremot saknades en bro eller förbindelse mellan skolans normala byggnader och de tillfälliga lokaler som låg i den gamla skofabriken. Det innebar att både lärare och elever tvingades gå en lång omväg över Luthagsbron när de skulle gå mellan byggnaderna. Uppsala kommun var då inte intresserade av att bygga en bro på denna plats för att underlätta för skolans elever och personal. Därför byggde skolan på eget initiativ en egen bro som skulle binda ihop skolans områden över Fyrisån. Initiativet togs av en lärare och bron byggdes sedan av skolans elever. Från början ville inte kommunen att bron skulle installeras över ån. Men efter påtryckningar och efter att bron visats upp för allmänheten ändrade sig kommunen och bron tilläts installeras.
Då skolan hade hand om bron och den fanns inom skolområdet var bron öppen enbart under skoltid och låst med en grind i ena änden när skolan var stängd. På detta sätt kunde inte allmänheten använda bron.
Efter några år byggdes Fyrisskolan ut på sin vanliga skolgård med nya byggnader och de gamla industrilokalerna i den tidigare skofabriken blev därför överflödiga. Skolan flyttade ut från den gamla skofabriken och koncentrerade sin verksamhet till sitt normala område. I samband med detta blev bron öppen för allmänheten och grinden togs bort. (Källa Wikipedia)

Nästa två broar är Strandängsbron och Idunsspången


Strandängsspången har fått sitt namn efter den lilla trekantiga parken Strandängen som ligger norr om järnvägen på östra sida om ån. Bron lyftes på plats den 15 mars 2010 och öppnades för allmänheter den 23 juni. Namnet fastställdes av namngivningsnämnden den 24 augusti 2010.

Idunspången har fått sitt namn efter kvarteret Idun på åns östra sida. Den lyftes på plats den 11 mars 2010 och öppnades för allmänheten den 23 juni. Namnet fastställdes av namngivningsnämnden den 24 augusti 2010.


Det mest kontroversiella med denna bro är väl ändå färgen. Den limegröna färgen skall vara anpassad till färgskalan på balkongerna i det nya bostadsområdet på Fyrisvallen. Den som beskrivit bron  i scribo tycker det är trevligt och lyfter den annars ganska tråkiga stålkonstruktionen. Uppsala har inte så mycket färglada byggnader och då kan man utan tvekan tillåta sig en klick här och där utan att det blir tivoli av det hela. En annan sak som skiljer ut bron är att den är bredare på mitten. Skrivaren har inte lyckats lista ut om det bara är en designgrej eller om det finns någon djupare tanke bakom utformningen. (Källa scribo.se)

Sista bron  Fyrishovsspången, som hör till de nyare som förbinder östra och västra sidan är gångbron från parkeringen på västra sidan och Fyrishov på östra sidan.
Den här bron kom till 1990 för att folk lättare skulle komma över ån efter att parkerat sin bil när de skall besöka Fyrishov. Visserligen är den bara kanske 50 meter från Fyrisvallsbron men  det underlättar besöket eftersom den enbart tar gående.
 

Promenadvilliga som vi är sambon och jag så fick vi ihop tretton broar/spångar från S:t Olofsbron till gångbron efter Bärbyleden.
Dessutom är vi vetgiriga så vi läste på om broarna när vi kom hem!


 

 


 





 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar